Pobaltí a Petrohrad očima českého turisty – CESTA (část 7.)

Zámek a zahrada Carské selo v městě Puškin (Rusko)

8. den 14. 6. 2006, středa

Sankt Petěrburg – Carské selo (město Puškin) – Petrodvorec (Peterhof) – Sankt Petěrburg

Dnes máme v plánu navštívit pamětihodnosti v okolí Petrohradu. Putin nám nakonec plány nezkřížil a tak můžeme jet jak do Carského sela (což je nyní město Puškin) tak do Petrodvorce (nebo-li Peterhofu). Cestou nám průvodkyně Jitka vypráví o blokádě Leningradu, která trvala 900 dní. Je to poněkud ponuré vyprávění. Muselo to tenkrát být opravdu hrozné. Jedeme také kolem mezinárodního letiště Pulkovo. Mirek zrovna něco souvisle vypráví, když mu do toho Jitka skočí s hlášením, že „napravo vidíme krásné vilky nových Rusů“. Mirek se trošku na Jitku čertí, protože muž nemá být ve svém projevu přerušován, ale je to jenom pro pabavení cestujících. Jitka svou hlášku o „vilkách nových Rusů“ dnes ještě několikrát zopakuje.

Zámek a zahrada Carské selo v městě Puškin (Rusko)
Carské selo, město Puškin (Rusko) zámek a zahrada

V 10:00 se dostáváme ke vstupu do parku v Carském selu – Puškinu. Vstup do parku stojí 140 rublů a zámek i s nově rekonstruovanou jantarovou komnatou je dnes nepřístupný veřejnosti. Procházíme se nádherným parkem s množstvím jezírek a pavilónů, které jsou postaveny v různých slozích (od norského až po čínský). Po více než dvouhodinové procházce celým parku kolem zámku máme chvilku rozchod. Toho využíváme k nákupu přenádherného čtyřřadového jantarového náhrdelníku. Stojí 600 rublů. Nakonec platím 17 Euro. Dále doplňujeme sbírku souborů pohlednic. Opět stojí po 50 rublech. Z Carského sela odjíždíme ve 12:30 směrem do Petrodvorce – Peterhofu.

Tam přijíždíme ve 13:45 a máme 1:15 volno na jídlo a nákup suvenýrů. Kupujeme ještě nějaké další soubory pohlednic (stále za 50 rublů) a také menší červenozlatočerný vějíř také za 50 rublů. Jdeme pojíst do rychlého občerstvení – dáváme si 2 x teplou polévku soljanku (s masem a olivami), 2 x kuřecí šašlik (opékané kousky masa i s kostí na špejli) a bulku se sýrem celkem za 390 rublů pro 2 osoby. Pak máme zase sraz s naší skupinou a jdeme se podívat do parku v Petrodvorcích.

Největší atrakcí parku jsou přenádherné fontány, které jsou spuštěny vždy v 11:00 hod. a jsou v provozu až do 18:00 hodin. Vstupné je opět 300 rublů. Jako cizinci platíme mnohem více než domácí turisté. Proto je park plný především ruských turistů, ale je zde také obrovská spousta turistů z ciziny od Západní Evropy až po Japonsko. Fontány v Peterhofu jsou inspirovány francouzským Versailles. Postupně vidíme 4 velké vodní systémy a několik menších. Procházíme parkem a dostaneme se až k pobřeží Baltského moře a Finského zálivu. Několik lidí se pokouší se koupat, ale policajt je vyhání ven, že jsou v muzeu a ne na pláži. V dálce můžeme pozorovat ostrov s pevností Kronštadt, který je znám vzpourou vojáků a námořníků na počátku 20. století.

Zámek, fontány a zahrada Petrodvorec - Peterhof (Rusko)
Petrodvorec - Peterhof (Rusko) zámek, fontány, zahrada

Je opět neskutečné vedro. Proto musíme dopňovat tekutiny. Kupujeme půl litru minerálky („gazirovana voda“) za hříšných 40 rublů. No co se dá dělat. Pít se v tom vedru musí. Náš pobyt v parku trvá až do 18:00 hodin. Průvodci nám zasvěceně vypráví o jednotlivých vodních systémech a stavbách. Máme také chvilku rozchod a tak zamíříme k Finskému zálivu a odpočíváme ve stínu u moře. Libuška zkouší, jaké to ruské moře je. Je celkem teplé a sem tam najde i nějakou tu mušličku. Až sem na pobřeží také zavítají potulní prodejci. Tentokrát jsou to nějaké špěrky. Naštěstí se zaměřili na jiné turisty a nás nechají na pokoji.

V parku pozorujeme také vodní hrátky místních dětí. Systém trubek občas pořádně vypustí vodu a mokré děti vřískají na celé kolo. Nakonec zjistíme, že to není řízené počítačem, ale vzadu sedí pán a ten nenápadně pohybuje páčkou a tím zavlažuje děti. Inu pěkné povolání – celý den jenom hýbat páčkou a snášet ten hluk. Už před 18:00 hodin jsou fontány bez vody. No mohli to ještě chvilku nechat, když jsme to tak pěkně zasponzorovali. V parku rapidně ubylo návštěvníků a tak i my odcházíme.

V 18:00 odjíždíme autobusem zpět do Petrohradu. Cestou Mirek vybere 300 rublů na „bílé noci“, které nás za nedlouho čekají, a 30 rublů na úplatek na hranicích. Po 20:00 jdeme utratit poslední ruble. Nedaleko hotelu si zopakujeme své včerejší jídlo – bliny. Opět u stánku TEREMOK nakupujeme 2 x Ilju Muromce za 110 rublů. Mohu jenom doporučit. Pak ještě Libuška navštěvuje „podzemní“ potravinovou pultovku před hotelem a za posledních 70 rublů nakupuje drobnosti – minerálku, zmrzlinu, ovocné želé. Zůstanou nám na památku 3 ruble v mincích. Jdeme na pokoj a odpočíváme. Máme totiž zítra nabitý program a začínáme zčerstva hned o půlnoci „bílými nocemi“.