Laos – Doprava do země

Autobusové nádraží (Laos)
Autobusové nádraží (Laos)

Doprava letecky z Evropy a okolních zemí a praktické informace o pozemních přechodech hranic z/do Thajska, Kambodže, Vietnamu, Číny a Myanmaru. .

LETECKY

Nejlepším místem pro přílet z Evropy je Bangkok a pak pozemní přesun do Laosu. Nejlevnější letenky z Evropy do Bangkoku se pohybují cca od 16.500 Kč – 23.000 Kč plus letištní poplatky (cca 1400 Kč – 2500 Kč). Do Bangkoku létá většina velkých společností, přímý spoj z Prahy není.

Nejbližší město s přímým spojením je s Austria Airlines Vídeň (někdy vyjde letenka z Vídně výhodněji než přes Prahu). Od roku 2002 zavedl lety ukrajinský Aerosvit, který mívá jedny z nejlepších cen (od 15.000 Kč). Dobré ceny mívá ještě KLM, Finnair, ale i další, záleží na aktuální nabídce.

Laos má tři mezinárodní letiště: Vientiane, Luang Prabang a Pakse. Přímé letecké spojení je jen v rámci jihovýchodní Asie a z Číny. Mezinárodní odletová taxa: 10$.

Thajsko – letecké spojení do Vientiane má Bangkok. Lao Airlines také létají z Chiang Mai do Vientiane a Luang Prabangu, nabízejí také různé výhodné „promotion“ ceny. Levnější je letět v rámci Thajska z Bangkoku do Udon Thani, odkud Thai Airways provozují minibus do hraničního Nong Khai (100B, 35min).
Příklady cen:
Bangkok – Vientiane 3545B-77$-138$/113$-131$-274$ (jednosměrná/zpáteční), Chiang Mai – Vientiane 80$-88$-100$/143$-164$-190$ (čt+ne), Chiang Mai – Luang Prabang 71$-80$/127$-131$-152$ (čt+ne).

Kambodža – letecké spojení do Phnom Penhu a Siem Reapu má Vientiane, Luang Prabang a Pakse.
Příklady cen:
Vientiane – Phnom Penh 75$-138$-150$/265$-285$, Vientiane – Siem Reap 131$-150$/197$-285$, Pakse – Phnom Penh 77$-95$/131$-170$, Pakse – Siem Reap 66$-80$/109$-150$.

Vietnam – přímé lety jsou z Vientiane do Hanoje a Ho Chi Minhova města.
Příklady cen:
Vientiane – Hanoj 109$-131$/216$-262$, Vientiane – Ho Chi Minhovo města 152$-170$/290$-323$.

Myanmar a Čína – přímé lety jsou z Vientiane do Yangunu a do čínského Kunmingu.

PO ZEMI Z/DO THAJSKA

Thajsko – laoské hranice: Chiang Khong / Huay Xai, Nong Khai / Tha Deua – Vientiane, Mukdahan / Savannakhet, Chong Mek / Vang Tao
Na všech těchto přechodech se vydávají laoská víza, thajská si vyřiďte předem. Většinu hranice thajsko-laoské hranice tvoří Mekong, takže přechody jsou přes řeku. Přímé spojení mezi Vientiane a Bangkokem provozují agentury z Khao San, noční autobus Vientiane – Bangkok stál 650B.

A. Přechod Chiang Khong (Thajsko) / Huay Xai (Laos))
Otevřeno: 8:00-18:00. Obě města jsou na břehu Mekongu, „immigration office“ má každý na své straně řeky, přes Mekong jezdí loďky za pevnou cenu 20B/osobu. Od zastávky autobusu v Chiang Khongu je to k přístavišti trochu dál, lze si vzít tuk-tuk, nebo jít pěšky. V neděli se na laoské straně platívá „overtime charge“ 15B.

B. Přechod Nong Khai (Thajsko) / Tha Deua – Vientiane (Laos))
Přechod přes jeden z mála mostů přes Mekong „Friendship Bridge“. Otevřeno: 6:00-20:00. O víkendu účtuje thajská strana 10B „overtime charge“, na laoské zase v neděli a po 16:00 hodině. Za proces vyřízení laoského víza si někdy účtují 1$. 15-ti denní vízum stojí 30$.

Přes tento přechod jezdí i přímé spoje Bangkok, Khao San – Vientiane a opačně. Jako všechno agenturní příliš nedoporučuju, jen snad v případě časové tísně. My jsme kvůli urychlení jeli přímým nočním spojem Vientiane – Bangkok za 650B, ale náš zážitek nám jen opět potvrdil, že je nejlepší se agenturám vyhýbat. Navíc v autobuse plném cizinců se často vyskytne pár „otravných zhulených hyperaktivních individuí“. Tedy, vysypali nás z autobusu ve 4 ráno někde poblíž Khao San Road doprostřed dotěrného chumlu tuk-tukářů, které si pak trochu dezorientování cizinci, netušící kde přesně jsou, najmou na dopravu na Khao San, přestože ve skutečnosti jsou od ní pár kroků. Udělali to snad skoro všichni kromě nás, jelikož jsme už v Bangkoku byli a poznali jsme kdepak nás to vyklopili. Než se pořádně stačíte probudit, vyhážou rychle na chodník mezi tuk-tukáře veškerou bagáž a pořádně rozhrábnou (některým tím rozervou batoh – a do našeho nám tady udělali díru). Všichni se tedy hned vyhrnou do toho mumraje ven, autobus zaklapne dveře a rychle odjíždí – kdo něco zapomněl, tak má smůlu.

Směr Nong Khai – Vientiane:
Z Nong Khai na hranici jezdí autobus 20B. Z hranice Tha Deua do Vientiane autobus 600K, 1h.

Směr Vientiane – Nong Khai:
Z Vientiane autobus do Tha Deua (1000K, každých 20min), nutno vystoupit na „Friendship“ mostě. Z hranice Tha Deua jezdí autobus do Nong Khai 10B/1000K. Pokud překračujete hranici „mezinárodním normálním spojem,“ Vientiane – Nong Khai, musíte vystoupit a projít imigračním procesem pěšky – vemte si zavazadla, protože pravděpodobně nestihnete stejný autobus, kterým jste přijeli. Od thajské „imigration“ můžete jet dalším spojem. Agenturní přímé spoje Vientiane – Bangkok na své pasažéry samozřejmě počkají.
Nong Khai: do/z Bangkoku buď autobusem nebo vlakem.

C. Přechod Mukdahan (Thajsko) / Savannakhet (Laos))
Loď 30B/10000K. Odjezdy v obou směrech Po-Pá 9:10, 10:00, 11:10, 13:30, 14:15, 16:00.

D. Přechod Chong Mek (Thajsko) / Vang Tao (Laos)
Otevřeno 8:00-18:00.
Směr Pakse – Ubon Ratchathani:
Z Pakse do Chong Mek: 45km. Z autobusového nádraží v Pakse minibus do Chong Mek 5000K (2h). Pěšky asi 10min k laoské „immigration“, pak několik minut k thajské „immigration“. Laoská strana účtuje „overtime charge“, ale pravděpodobně vyžadovaný poplatek 50B není oficiální, smlouvejte. Za překročení platnosti víza „overstay charge“ se platí 5$/den (raději ale platnost víza nepřekračujte, vystavujete se všanc různým „poplatkům“). Loď přes Mekong 500K.
Bus od hranice do Phibunu 25B (1h), odtud další bus do Ubon Ratchathani 20B (1h)
Ubon Ratchathani: ve městě je několik nádraží, řidič vás vyloží na kterém si řeknete. Do/z Bangkoku nejlépe vlakem, autobusy jen soukromé společnosti.

PO ZEMI Z/DO KAMBODŽE

Kambodžsko – laoská hranice: Tha Boei / Dom Krolor – Voeng Kham
Pro cizince je otevřena jen tato jedna hranice. Situace se dříve často různě měnila (jednou hranice byla otevřená, jindy ne, nebo jen v jenom směru – prostě někdo prošel, jiní ne). Od dubna 2002 by hranice měla být stabilně otevřená v obou směrech. Žádná víza se tady nevydávají. Vízum do Laosu je možné vyřídit na ambasádě v Phnom Penhu nebo v Bangkoku, do Kambodže ve Vientiane.

Oblast Stung Trengu a Kratie není považována zrovna za tu nejbezpečnější v Kambodži, jedná se v podstatě o poslední oblast s výskytem banditismu (z důvodu ilegální těžba dřeva). I když v poslední době se situace zlepšila a přes hranici přechází stále víc cestovatelů, je dobré vzít tohle bezpečnostní riziko v úvahu. Přechod hranice také doposud stával poněkud více dolarů, než by bylo záhodno (zejména kvůli hraničním poplatkům/úplatkům a faktu, že neexistuje pravidelná doprava a je nutné najmout loď). Přechod zejména ve směru Laos – Kambodža může být dost drahý. Zrychlený přesun do Kambodže přes Thajsko nemusí trvat o mnoho déle a vyjde levněji (my jsme zvládli pozemní přesun Vientiane – Siem Reap za noc a den). Dejte si jen pozor na správný počet vstupů do Thajska.

A. Přechod Dom Krolor – Voeng Kham (Kambodža) / Tha Boei (Laos)
Směr Stung Treng – Pakse: je potřeba laoské vízum a již není potřeba speciální „exit permit“ (dříve se vyřizoval ve Foreigner’s Office v Stung Trengu za 5000R, úředníci zkoušeli 10$-40$). Na kambodžské straně úředníci požadují úplatek 2$-5$ (nutno smlouvat), na laoské straně nebyly dřív požadavky o úplatek hlášeny. Cesta ze Stung Trengu k hranici do Voeng Kham je v hodně špatném stavu (truck 20000K, mototaxi 20$, 3-5h). Lodní doprava není pravidelná, rychlou loď je nutno najmout (30$, 2h) nebo slow boast (5000R, 3.5h, 7:30) – jezdí jen jednou nebo dvakrát denně. V případě potřeby lze ve Voeng Kham přenocovat. Na laoské straně jezdi taxi z hranice do Pakse za 2h.

Směr Laos – Kambodža: je potřeba kambodžské vízum, žádný „speciální permit“ není třeba. Laoský „exit stamp“ býval 1$, nyní si prý již 3$ (2003). To samé kambodžani za „entry stamp“ dříve 2$ nyní 5$. Za laoskou celnicí už není jiná možnost než pokračovat do Kambodže a toho zneužívají šejdířští dopravci. Cena za rychlou loď ke kambodžské celnici a do Stung Trengu by měla kolem 30$-40$. Z roku 2003 jsou zprávy o požadavku 20$-40$ za osobu či 80$ za loď. Pokud s sebou nemáte loď vlastní nezbude vám než přistoupit na jejich požadavky. Smlouvání je tady zřejmě podobně agresivní jako v Poipetu, ovšem s daleko menší možností alternativ. Celková cena za přechod hranice může prý být až 28$, někteří prý platili dokonce až 48$. (Pozn. tyto údaje jsou z internetu z roku 2003, nemám je osobně ověřené, ovšem shoduje se v tom více zdrojů. Nicméně při těch cenách by už mohl vyjít levněji přelet z Pakse).

PO ZEMI Z/DO ČÍNY

Čínsko – laoské hranice: Jonghong Mengla / Boten (nedaleko Luang Nam Tha)
Přechod hranice je snadný a bez problémů, je potřeba mít čínské vízum, laoské je možné získat na hranici za 30$. Na čínské straně je nejbližší laoský konzulát v Kunmingu.

Z Mengly pick-up na hranici 10 yuenů (2-3h), z čínské celnice na laoskou pick-up za 3 yueny nebo 4000K (2004). Z laoské celnice je to cca 5 minut na zastávku autobusu. Z Xishuangbanna do Mengla 5-6 hodin, z Mengly do Mohan 2h za 10 yuenů. Z Kunmingu do Jinghong 24 hodin nebo z Dali do Xishuangbanna 30 hodin.
Pickup z Boten do Luang Nam Tha 15.000K, do Udom Xai 23.000K (odjezdy 9:30, 11:30, 14:30). Spojem v 9:30 nejspíš můžete chytit přestup do Luang Prabangu.

PO ZEMI Z/DO MYANMARU

Pozemní přechod mezi Laosem a Myanmarem v současné době není možný – z obou stran jsou rebelové. Je nutno se přepravit letecky do Yangunu nebo Mandalay buď z Laosu nebo thajského Chiang Mai či Bangkoku.

Booking.com