Thajsko – Doprava do země

Letiště (Thajsko)
Letiště (Thajsko)

Doprava letecky z Evropy a okolních zemí a praktické informace o pozemních přechodech hranic z/do Kambodže, Laosu, Myanmaru a Malajsie.

Letecky do Thajska

Nejlevnější letenky z Evropy do Bangkoku se pohybují cca od 16.500 Kč – 23.000 Kč plus letištní poplatky (cca 1400 Kč – 2500 Kč). Do Bangkoku létá většina velkých společností, přímý spoj z Prahy není.

Nejbližší město s přímým spojením je s Austria Airlines Vídeň (někdy vyjde letenka z Vídně výhodněji než přes Prahu). Od roku 2002 zavedl lety ukrajinský Aerosvit, který mívá jedny z nejlepších cen (od 15.000 Kč). Dobré ceny mívá ještě KLM, Finnair, ale i další, záleží na aktuální nabídce. Další variantou je kombinace odletu a příletu z Kuala Lumpur nebo Singapuru.

Při odletu z Thajska se platí odletová taxa 500B, která není zahrnuta v ceně letenky. Let trvá z Evropy cca 10 hodin, zpátky 12 hodin. Časový posun je plus 6 hodin u zimního a plus 5 hodin u letního času.

Thajsko má celkem čtyři mezinárodní letiště: Bangkok, Chiang Mai, Phuket a Hat Yai. Z Evropy však musíte většinou přes Bangkok (vyjma některých charterových letů), takže letenky do ostatních destinací jsou o něco dražší. Do okolních zemí létají spoje i z dalších thajských měst.

Hlavními národními aerolinkami jsou Thai Airways. Další thajský dopravce Bangkok Airways létá i do některých okolních zemí, nabízí výhodné kupony na domácí lety i včetně Kambodže (150$ za 3 kupony) a do sousedních zemí (240$ za 3 kupony).

Kambodža – letecké spojení do Bangkoku je z Phnom Penhu a Siem Reapu. Aerolinky někdy nabízejí „promotion“ ceny mezi Siem Reapem a populárními destinacemi v Thajsku (Ko Samet, Phuket, Sukhothai). Ceny se liší podle společností a podle aktuální speciálních nabídek. Bangkok Airways mají v Kambodži dceřinnou společnost Siem Reap Airlines.

Příklady cen:
Bangkok – Phnom Penh 90$-130$(3440B-4590B)/146$-230$ (jedn./zpáteční), Bangkok – Siem Reap 155$/310$ , Siem Reap – Phuket 195$/390$.Laos – letecké spojení do Vientiane má Bangkok. Lao Airlines také létají z Chiang Mai do Vientiane a Luang Prabangu, nabízejí také různé výhodné „promotion“ ceny. Levnější je letět v rámci Thajska z Bangkoku do Udon Thani, odkud Thai Airways provozují minibus do hraničního Nong Khai (100B, 35min).
Příklady cen:
Bangkok – Vientiane 77$-138$(3545B)/113$-131$-274$ (jednosm./zpáteční), Chiang Mai – Vientiane 80$-88$-100$/143$-164$-190$ (čt+ne), Chiang Mai – Luang Prabang 71$-80$/127$-131$-152$ (čt+ne).Myanmar – letecké spojení z Bangkoku do Yangunu zajišťují Thai Airways, Myanma Airways a Bimann Bangladesh Airways. Myanmarský přepravce Air Mandalay létá na trase Chiang Mai – Mandalay – Yangun.
Příklady cen:
Bangkok – Yangun 3169B-4225B/6200B-6900B (jednosm./zpáteční), Chiang Mai – Yangun 81$-138$ (jednosměrná), Chiang Mai – Mandalay 86$-138$.Malajsie a Singapur – do Bangkoku létá mnoho spojů z Kuala Lumpur a Singapuru. Spojení je i z Penangu. Další spoje jsou do Hat Yai, Phuketu a Chiang Mai.
Příklady cen:
Bangkok – Kuala Lumpur 6475B (jednosměrná), Bangkok – Penang 3600B. 

PO ZEMI Z/DO KAMBODŽE

Kambodžsko – thajská hranice: Poipet / Aranya Prathet (7:30-17:00), Koh Kong / Hat Lek (7:30-17:00), O’Smach / Chong Chom
Podle posledních informací (2004) je otevírací doba na prvních dvou hranicích prodloužena do 20:00, ale stejně v případě Poipetu raději nedoporučuju pohybovat se zde po setmění. Na všech těchto přechodech lze získat kambodžské vízum, thajské je nutno mít předem.

Jsou v podstatě dvě možnosti, buď koupit lístek na turistický autobus agentur na Khao San nebo cestu absolvovat samostatně. Obě mají své výhody a nevýhody. Samostatně se cesta z centra Bangkoku do guest-housu v Siem Reapu dá zvládnout zhruba za 8 až 9 hodin, turistickým autobusem to může trvat 14 nebo až 17 hodin, a má to jistá další úskalí.

Osobně doporučuju raději samostatný přesun, je to rychlejší a cenově to nyní vyjde tak nastejno, nebo s dostatkem informací i levněji. Turistický autobus má sice výhodu v tom, že se nemusíte o nic sami starat, ale budete vystaveni propracovaným „odíracím“ praktikám agentur. Je to možná pohodlnější, ale nepoznáte ty pravé historky z Kambodže. Pokud se rozhodnete pro tuto dopravu, níže jsou popsány nejběžnější používané triky.

Co se týče pozemního přesunu velmi kvalitní a aktualizované informace jsou na www.talesofasia.com, zejména jsou důležité ceny a rady proti dohazovačům. Dohazovači vás budou atakovat již na hranici, jsou velmi neodbytní a ceny jsou předražené (to je problém celé Kambodže, ale doprava z hranice je v tomto směru vůbec nejhorší), realita na kterou se smlouváním lze dostat je zhruba třetinová.

A. Přechod Poipet (Kambodža) / Aranya Prathet (Thajsko)

Otevřeno 7:30-17:00 (zřejmě prodlouženo do 20:00). Aranya Prathet má přímé spojení s Bangkokem. Z Poipetu jezdí pick-upy do Siem Reapu, Sisophonu a Battambangu. Cesty jsou v tomto úseku dost špatné, zvláště za Sisophonem na Siem Reap je to dost rodeo. Pro přímou cestu do/z Phnom Penhu je lepší využít přechod Koh Kong/Hat Lek.

Pokud nocujete na hranici, tak raději v Aranya Prathetu, než v Poipetu. Tato hranice není nijak příjemné místo, Poipet asi směle může aspirovat na titul „nejošklivější depresivní díra na světě“. Dávejte na hranici pozor na zloděje (často malé děti), ihned vás tady obklopí chumel dětí a dohazovačů – raději předem všechno schovejte, připevněte, zamkněte apod.

Směr Bangkok – Siem Reap:

Turistický autobus:
„Package tour“ od agentur na Khao San Road byly (jen pro tento směr nikoliv už pro opačný) několik let velmi levné, ceny byly od 80B-100B, ale samozřejmě to mělo pár „háčků“. Podle informací z 2004 se ceny nyní pohybují 500B-600B, někde předraží až na 1000B (co se týče cenových rozdílů nabídek – ať agenti říkají cokoliv, platíte pořád za stejný typ dopravy jako ti s levnějšími lístky).Za tuto cenu ovšem můžete pořídit samostatný přesun a určitě to bude o hodně rychlejší. Turistický autobus je totiž pomalý, a to schválně, jakkoliv se různá zdržení a zastávky zdají být reálná. Jsou dvě hlavní agentury: Neak Krorhorm (Red Dragon) a Sara Tours a několik dalších menších. Všechny používají stejné triky, ale výhodou těch dvou velkých je, že jedete alespoň v pohodlnějším autobuse. Pro kambodžskou část cesty se musí přesedat. Dřív se vždycky přesedalo na korby pick-upů (bez ohledu jaké fotky vám předtím ukázali) a Neak Krokhorm je jediná, kdo v tomto úseku začal používat autobus, ostatní teď používají minibus nebo minivan. Na druhou stranu velká auta mohou mít problémy např. u poškozených mostů (častá událost), což pick-upy prostě objedou polem.

Agentura se vás pokusí obrat při zařizování víza – řeknou si prostě o víc (předražuje se až o 500B). Zastaví kus před hranicí na nějakém místě na jídlo a přesvědčují, že kdo nemá víza tak mu ho teď musí vyřídit atd. atd. atd. Báchorky jsou různé, ale nepravdivé. Vízum lze získat na hranici rychle bez problémů pro všechny národnosti za 1000B, není tam žádný příplatek – ani expres, ani za skupinu, ani protože je neděle apod. Jedete do Kambodže a zvykejte si nikomu nevěřit. Navíc proč někomu svěřovat pas. I pokud jedete s agenturou můžete si víza vyřídit sami. Nemusíte se ani bát, že na vás mezitím nepočkají, dostávají totiž 6$ za každou „duši“ doručenou k vratům guest-housu v Siem Reapu. Tyto zisky byly hlavním důvod dřívějších levných cen – mnohonásobně se to totiž vrátilo a samozřejmě, že výhodný byznys se zvýšením cen neskončil. Dále dostávají provizi od restaurací, ve kterých se staví (ale to běžná praktika i jinde ve světě).

Tak jako tak na hranici vás agentura stejně nechá čekat 2-3 hodiny (zcela bezdůvodně), účelem je zdržet se tak, abyste do Siem Reapu dorazili unavení až za tmy (tak mezi 20:00 až 24:00) a byla větší jistota, že zůstanete v guest-housu, kterému vás „prodají“. Někteří cestovatelé udávali problémy, pokud chtěli takový hotel opustit. Pokud se to stane nebo budou vykládat báchorky typu „za tmy vás unesou Rudí Khmerové“, pohrozte turistickou policí (hoteliér, který tohle vykládá turistům by je určitě zajímal). Také se může stát, že po vás budou vyplacenou provizi chtít zaplatit. Druhou variantou je, že pokud půjdete jinam, tak vás prostě tomuto hotelu dodatečně „přeprodají“. Každopádně pokud se vám „doporučený“ hotel nelíbí, klidně odejděte jinam, Siem Reap je i za tmy bezpečný.

Samostatná cesta:
Nejoptimálnější varianta: z Bangkoku (taxi z centra na nádraží 80B) autobusem do Aranya Prathetu (164B), tuk-tukem na hranici (50B), pěšky přejít přes odbavení na hranici, odtud pick-upem do Siem Reapu (nebo s přestupem přes Sisophon). Poipet – Siem Reap: Toyota Camry nebo pick-up 300B (příp. 400B) za 2 místa uvnitř pro 1 osobu. Poipet – Sisophon v téže variantě za 200B, Sisophon – Siem Reap 400B. Pokud je vás několik, může se vyplatit najmout si celou Toyotu Camry, cena by měla být mezi 900B-1200B za auto. Celý přejezd z Bangkoku lze stihnout za 8-9 hodin. Pick-upy přijíždí do Siem Reapu na stanoviště u benzínky Sokimex, Toyota Camry vás hodí kam si řeknete. Celkové náklady za přesun z centra Bangkoku do Siem Reapu v této variantě jsou 594B (příp. 694B) za osobu, při cestě ve 2 lidech 529B (příp. 629B) na osobu (naše náklady pro dva: taxi 85B, bus 328B, tuk-tuk 50B, pick-upy 600B = celkem 2 lidi 1063B, plus víza 2000B). Nejlevnější varianta přesunu je prý za 195B/4.5$: vlakem do Aranya Prathetu, pak trucky na korbě do Siem Reapu.
Pozn. 2 místa na 1 osobu není rozhodně vtip, naopak může to být skoro nutnost viz Kambodža – Ubytování a doprava. Poipet – Siem Reap přes Sisophon, koupili jsme vždy celou zadní čtverku uvnitř pick-upu a vecpali jsme se tam i s batohy.Aranya Prathet: k hranici je to 6km, cena za tuk-tuk 50B je pevná „kartelová“ cena (míň neusmlouváte), moto-taxi jsou o něco levnější (20-30B). Z Bangkoku buď autobus (164B, 5h, NBT, cca každou hodinu) nebo vlak (49B, 3.tř., 2x denně 05:55-11:40, 13:05-18:30).

Poipet: Z Poipetu do Siem Reapu (160km) je několik možností: turistický autobus, státní autobus, pick-up a Toyota Camry. Turistickým autobusem (320B/3$) nejezděte, to už jste mohli jet rovnou z Khao San. Podle posledních informací by měl jezdit z Poipetu do Siem Reapu státní autobus (snad 90B). Pick-upy jsou hromadná taxi, která pendlují mezi Poipetem a Sisophonem a mezi Sisophonem a Siem Reapem. Můžete jet uvnitř v kabině (200B+400B) nebo na korbě (30B+50B). O něco dražší je Toyota Camry (400B nebo celé auto 900B-1200B), je ale pohodlnější a rychlejší než pick-upy (jezdí přímo a v období sucha za cca 3hodiny).

Přestože to vypadá s přestupem v Sisophonu složitější, může to být rychlejší a možná i levnější, doprava je totiž takto častější. Když v Poipetu řeknete „Siem Reap“, natlačí vás do prázdného auta, kde můžete dlouho trčet než se naplní a mezitím mají čas s vámi „jednat“ o ceně. Tak jako tak vás nejspíš stejně vysadí v Sisophonu a strčí do nového auta do Siem Reapu. Takže nejlepší je najít si rovnou nejplnější auto do Sisophonu.

Zvláště pro Poipet se připravte na dohazovače viz Kambodža – Praktické informace – Jednání s dohazovači. Existuje ještě jedna možnost jak se vyhnout handlování o cenu: vyberte nějakého dohazovače, řekněte kolik jste ochotni zaplatit a za co, zdůrazněte že smlouvat s nimi prostě nebudete a když to zařídí dostane za to odměnu (50B), buď ať bere nebo jdete za dalším – někdo z nich pak vsadí na jistotu a přijme to. Za tuto cenu se vyhnete únavnému a zdlouhavém smlouvání. Plaťte vždy až po příjezdu na místo. Podle posledních info z roku 2004 je snaha ze strany policie situaci a praktiky taxi mafie v Poipetu nějak řešit, takže ještě uvidíme.

Optimální ceny: (pokud ale zaplatíte i dvojnásobek, tak myslím že jde pořád pro cizince o dobře usmlouvanou cenu).
Poipet – Siem Reap (přímo): 160km, 4.5h, pick-up 2 místa uvnitř 400B (40.000R/10$), Toyota Camry celé auto 900-1200B.
Poipet – Sisophon: 55km, 1h, pick-up 2 místa uvnitř 100B (10.000R), místo na korbě 30B (3000R)
Poipet – Battambang: 120km, 2.5h, pick-up 2 místa uvnitř 200B (20.000R), místo na korbě 50B (3000R)
Sisophon – Siem Reap: 105km, 4h, pick-up 2 místa uvnitř 200B (20.000R), místo na korbě 50B (5000R)
Sisophon – Battambang: 65km, 1.5h, pick-up 2 místa uvnitř 100B (10.000R), místo na korbě 30B (3000R)

Směr Siem Reap – Bangkok:

Postup je obdobný jako v opačném směru, jen zde odpadají největší důvody pro triky agentur, uplatňovaných v opačném směru. Ceny agentur pro Siem Reap – Bangkok se ceny pohybují 7$-15$. Samostatně lze projet zhruba za 529B-694B. Cestu lze zvládnout za 8-9 hodin, v horším případě nejdéle 12-15h.

Siem Reap: pick-upy odjíždějí cca v 7:00 od tržnice Psah Leu a benzínky Sokimex. V Sisophonu se musí přesedat. Na hranici jste za 3-6 hodin, podle druhu dopravy. Přímý turistický autobus do Bangkoku 1200B, k hranici 250B.

Aranya Prathet: z hranici je to 6km, cena za tuk-tuk 50B je pevná „kartelová“ cena, moto-taxi jsou o něco levnější (20-30B). Do Bangkoku buď autobus (164B, 5h, cca každou hodinu) nebo vlak (49B, 3.tř., 2 spoje denně 6:30-11:15, 13:35-19:15). Jezdí odtud také agenturní autobusy (250-320B).

Směr Phnom Penh – Battambang – Bangkok:
Z Phnom Penhu pick-up do Battambangu (5-6h), odtud pick-up do Poipetu (200B, 3-4h). Z hranice tuk-tuk do Aranya Prathetu (50B) a autobus do Bangkoku (164B). Lze projet za 1 den.

B. Přechod Koh Kong (Kambodža) / Hat Lek (Thajsko))

Otevřeno 7:00-17:00 (zřejmě prodlouženo do 20:00). Cesta je vhodná pro přejezd z Bangkoku a Ko Changu do Sihanoukville a Phnom Penhu. Při cestě do/z Phnom Penhu je tento směr rychlejší a pohodlnější než přes Siem Reap a Poipet. V Kambodži je všude nutno tvrdě smlouvat.

Směr Phnom Penh – Sihanoukville – Trat – Bangkok:

Z Phnom Penhu autobusem do Sihanoukville (10.000R, 7:30, 4h, cesta je rovná asfaltová). Ze Sihanoukville do Koh Kongu jsou dvě varianty: lodí (15$, 12:00, 3.5h) nebo minibusem (10$). Z hranice Hat Lek songthaew nebo minibus do Tratu (přes Khlong Yai, 20B+35B). Z Tratu pak autobusem do Bangkoku (194B) nebo na Ko Chang.

Při cestě lodí: v Sihanoukville k přístavišti vzít moto-taxi (2000R-5000R), pak na loď a jednu zastávku před Koh Kongem vzít malou loďku (150B) na pevninu, pak moto-taxi (30B-60B) k hranici. Celý přejezd lze stihnout za 1 den do Tratu, pozdě večer můžete být i v Bangkoku, ale tak tak se stíhala zavírací 17:00 hodina hranice. V Koh Kongu by brzy měl být dostavěn most, do té doby je nutno najmout loďku – cizincům to nehorázně předražují na 150B (místní platí 20-40B). Cenu nelze usmlouvat, loďkaři mají mezi sebou dohodu (někteří cizinci dokonce museli platit až 300B).

Při cestě po zemi: zajímavější a levnější než lodí. Cesta je nová, rovná, ale nepotažená asfaltem, a nejsou tam mosty – několikrát přejezd přes řeku přívozem. Minibus ze Sihanoukville odjíždí ráno, odtud se lze dostat za 1 den do Tratu nebo až do Bangkoku, na Ko Chang do večera zřejmě taky (nebo přenocovat v Tratu).

Trat: do Bangkoku 124B-196B, 5h, každé 2h. Na Ko Chang je lepší vyjet až ráno: songthaew do přístavu a pak lodí (30B+120B). K hranici songthaew přes Khlong Yai (20B+35B, 20min+75min).

Směr Bangkok – Trat – Sihanoukville – Phnom Penh:

V podstatě stejné jako v opačném směru. Z Bangkoku do Tratu (194B). Songthaew do Khlong Yai (35B, 75min), z Khlong Yai na hranici do Hat Lek (20B, 20min). Z hranice buď po zemi (10$) nebo lodí (15$, pozor: loď do Sihanoukville odjíždí v 08:00, aby to šlo stihnout je nutno je nutno najmout z Tratu na hranici taxi – místní dopravou se tam tak rychle nedá dostat, anebo přenocovat v Khlong Yai nebo Koh Kongu).

Při cestě lodí: do přístavu moto-taxi (30B-60B, 20min), pak malou lodí (předraženo: 150B, 5min). Loď z Koh Kongu do Sihanoukville (15$/500B, 3.5h, odjezd 8:00)

C. Přechod O’Smach (Kambodža) / Chong Chom (Thajsko)

Tento přechod byl otevřen pro cizince nedávno (09/2002).

PO ZEMI Z/DO LAOSU

Laosko – thajské hranice: Huay Xai / Chiang Khong, Tha Deua – Vientiane / Nong Khai, Savannakhet / Mukdahan, Vang Tao / Chong Mek
Na všech těchto přechodech se vydávají laoská víza, thajská si vyřiďte předem. Většinu hranice thajsko-laoské hranice tvoří Mekong, takže přechody jsou přes řeku. Přímé spojení mezi Vientiane a Bangkokem provozují agentury z Khao San, noční autobus Vientiane – Bangkok stál 650B.

A. Přechod Huay Xai (Laos) / Chiang Khong (Thajsko)

Otevřeno: 8:00-18:00. Obě města jsou na břehu Mekongu, „immigration office“ má každý na své straně řeky, přes Mekong jezdí loďky za pevnou cenu 20B/osobu. Od zastávky autobusu v Chiang Khongu je to k přístavišti trochu dál, lze si vzít tuk-tuk, nebo jít pěšky. V neděli se na laoské straně platívá „overtime charge“ 15B.

B. Přechod Tha Deua – Vientiane (Laos) / Nong Khai (Thajsko)

Přechod přes jeden z mála mostů přes Mekong „Friendship Bridge“. Otevřeno: 6:00-20:00. O víkendu účtuje thajská strana 10B„overtime charge“, na laoské zase v neděli a po 16:00 hodině. Za proces vyřízení laoského víza si někdy účtují 1$. 15-ti denní vízum stojí 30$.

Přes tento přechod jezdí i přímé spoje Bangkok, Khao San – Vientiane a opačně. Jako všechno agenturní příliš nedoporučuju, jen snad v případě časové tísně. My jsme kvůli urychlení jeli přímým nočním spojem Vientiane – Bangkok za 650B, ale náš zážitek nám jen opět potvrdil, že je nejlepší se agenturám vyhýbat. Navíc v autobuse plném cizinců se často vyskytne pár „otravných zhulených hyperaktivních individuí“. Tedy, vysypali nás z autobusu ve 4 ráno někde poblíž Khao San Road doprostřed dotěrného chumlu tuk-tukářů, které si pak trochu dezorientování cizinci, netušící kde přesně jsou, najmou na dopravu na Khao San, přestože ve skutečnosti jsou od ní pár kroků. Udělali to snad skoro všichni kromě nás, jelikož jsme už v Bangkoku byli a poznali jsme kdepak nás to vyklopili. Než se pořádně stačíte probudit, vyhážou rychle na chodník mezi tuk-tukáře veškerou bagáž a pořádně rozhrábnou (některým tím rozervou batoh – a do našeho nám tady udělali díru). Všichni se tedy hned vyhrnou do toho mumraje ven, autobus zaklapne dveře a rychle odjíždí – kdo něco zapomněl, tak má smůlu.

Směr Vientiane – Nong Khai:

Z Vientiane autobus do Tha Deua (1000K, každých 20min), nutno vystoupit na „Friendship“ mostě. Z hranice Tha Deua jezdí autobus do Nong Khai 10B/1000K. Pokud překračujete hranici „mezinárodním normálním spojem,“ Vientiane – Nong Khai, musíte vystoupit a projít imigračním procesem pěšky – vemte si zavazadla, protože pravděpodobně nestihnete stejný autobus, kterým jste přijeli. Od thajské „imigration“ můžete jet dalším spojem. Agenturní přímé spoje Vientiane – Bangkok na své pasažéry samozřejmě počkají.
Nong Khai: do/z Bangkoku buď autobusem nebo vlakem.

Směr Nong Khai – Vientiane:

Z Nong Khai na hranici jezdí autobus 20B. Z hranice Tha Deua do Vientiane autobus 600K, 1h.

C. Přechod Savannakhet (Laos) / Mukdahan (Thajsko)

Loď 30B/10000K. Odjezdy v obou směrech Po-Pá 9:10, 10:00, 11:10, 13:30, 14:15, 16:00.

D. Přechod Vang Tao (Laos) / Chong Mek (Thajsko)

Otevřeno 8:00-18:00.

Směr Pakse – Ubon Ratchathani:

Z Pakse do Chong Mek: 45km. Z autobusového nádraží v Pakse minibus do Chong Mek 5000K (2h). Pěšky asi 10min k laoské „immigration“, pak několik minut k thajské „immigration“. Laoská strana účtuje „overtime charge“, ale pravděpodobně vyžadovaný poplatek 50B není oficiální, smlouvejte. Za překročení platnosti víza „overstay charge“ se platí 5$/den (raději ale platnost víza nepřekračujte, vystavujete se všanc různým „poplatkům“). Loď přes Mekong 500K.
Bus od hranice do Phibunu 25B (1h), odtud další bus do Ubon Ratchathani 20B (1h)
Ubon Ratchathani: ve městě je několik nádraží, řidič vás vyloží na kterém si řeknete. Do/z Bangkoku nejlépe vlakem, autobusy jen soukromé společnosti.

PO ZEMI Z/DO MYANMARU

Pozemní přechod mezi Thajskem a Myanmarem v současné době není možný, je nutno se přepravit letecky do Yangunu nebo Mandalay. Lze překročit hranici Mae Sai / Tachilek, odkud ale nelze pokračovat dál do vnitrozemí pozemní cestou, je nutno letět. V jižním Thajsku je možné přejít přes přechod lodí z Rangonu / Kawthoung, odkud ale nahoru do Meiku nevede silnice a je možné se tam dostat opět pouze letecky. Vnitrostátní let v rámci Myanmaru nemusí vyjít levněji než „promotion“ ceny na lety z Thajska.

PO ZEMI Z/DO MALAJSIE

Thajsko – malajské hranice: Hat Yai / Padang Besar, Sadao / Bukit Kayu Hitam, Betong / Keroh, Sungai Kolok / Rantan Panjang, Satun
Časový rozdíl mezi Malajsií a Thajskem je 1 hodina (Malajsie +1h).

A. Přechod Hat Yai (Thajsko) / Padang Besar (Malajsie)

Tento přechod na západním pobřeží má jak silniční tak železniční spojení. Je využívaný především jako pro železniční spojení. Silniční přechod využívají především ti, kdo míří na Pulau Langkawi.

Vlak: pro vlakové spojení s Thajskem existuje přímý mezinárodní vlak z Bangkoku do malajsijského Butterworth, kde je nutno přesednout a lze pokračovat do Kuala Lumpur a jiných měst. Navíc k tomuto spoji jezdí ještě jeden spoj Hat Yai – Alor Setar, toto je asi nejsnazší a nejvýhodnější přesun.
Bangkok – Hat Yai – Butterworth: 23h, denně odjezd 14:20 – 07:05 – 12:55 příjezd, 640B, express příplatek 200B, 2tř. „upper sleeper“ 940B
Butterworth – Kuala Lumpur: odjezd 21:55, příjezd 8:20, 1.tř. 55RM, 2.tř. 24RM
Kuala Lumpur – Butterworth: odjezd 20:10, příjezd 5:45, 1.tř. 59RM, 2.tř. 30RM
Butterworth – Hat Yai – Bangkok: 23h, denně odjezd 13:40 – 18:10 – 11:00 příjezd, 1.tř. 91RM, 2.tř. 41RMB. Přechod Sadao (Thajsko) / Bukit Kayu Hitam (Malajsie)
Nejvíce využívaný silniční přechod, je využíván většinou agenturních spojů.

Autobus: města v jižním Thajsku mají přímé spoje do Malajsie (KL, Penang aj.) a Singapuru. Tyto spoje jsou od privátních agentur, státní autobusy mezinárodní trasy nejezdí.
Hat Yai (Thajsko) – odtud jezdí spoje do KL 9$ (12h), Penang 8$ (6h), Singapur 12$ (18h).
V Bangkoku je sice možné koupit jízdenku až do KL (1400B), ale přímý autobus jede jen do Hat Yai a tam musíte přesednout na spoj jiného dopravce, od které máte zprostředkovanou jízdenku (tento „přípoj“ nemusí odjíždět z autobusového nádraží, ale od sídla agentury, na které musíte přejít). Lepší je koupit si lístek jen do Hat Yai a tam už najdete přehršel agentur se spojení do Malajsie. Tyto agentury jsou stejní šejdíři jako jiné, čas odjezdu, který vám oznámí moc sedět nebude, pravděpodobně tam nějakou hodnou chvíli budete čekat, ale nakonec vás na něco posadí.C. Přechod Betong (Thajsko) / Keroh (Malajsie)
Silniční přechod.

D. Přechod Sungai Kolok (Thajsko) / Rantan Panjang (Malajsie)

Tento přechod na východním pobřeží poloostrova lze využít pouze pro pěší přechod. Do Rantanu Panjangu je to z Kota Bahru 45 minut taxíkem (16RM).

E. Přechod Satun (Thajsko)

Kromě pozemních přechodů lze využít také loď z Kuahu na Pulau Langkawi (Malajsie) do Satunu na pobřeží Thajska (18RM, 1h). Odtud pak bus nebo taxi do Hat Yai.

Booking.com