Kambodža - Ubytování a doprava
Ubytování je v Kambodži levné, dopravní infrastruktura je však i na asijské poměry katastrofální, oboje s tendencí předražovat.
Ubytování v Kambodži
Ceny ubytování v levnějších guest-housech se pohybují od 3$-6$ podle města a vybavení. Náš průměr za ubytování bylo 6.3$ na den. Průměr nám zvyšovalo komfortnější ubytování v Siem Reapu (8$), ale optimálně mohl být průměr asi tak 4$. I když byla největší sezóna – prosinec, nebylo to s hledáním volného pokoje nijak hrozné. Jinak jako všude jinde, lepší šance jsou dopoledne. Ve většině hotelů si lze nechat vyprat (cena většinou podle váhy).
Pozor na hotely v Siem Reapu, jsou to často šejdíři a švindlíři. Platí pro ně stejná pravidla jako pro dohazovače, často si vymýšlejí báchorky, lžou a předražují – třeba zprostředkovanou dopravu.
Příklady cen:
Phnom Penh: Happy GH – u jezera, #11 street, 4$ (twin, větrák, koupelna), slušný, terasa s vcelku dobrou restaurací a výhledem na jezero (ceny jídla v dolarech tj. trošku dražší, ale šlo to)
Siem Reap: Mom’s GH – 8$ (double, větrák, koupelna), velmi pěkný, ale nedoporučujem, majitelka šejdířka (samý úsměv jen dokud z vás ještě kouká nějaký výdělek)
Sihanoukville: Virginia – 4$ (double, větrák, koupelna), velmi pěkný (ovšem raději si tam nekupujte jízdenky)
Doprava v Kambodži
V Kambodži se jezdí vpravo, i když to možná prvních pár hodin při cestě od hranice v Poipetu nemusí být zřejmé. Vyskytují se auta s řízením jak vpravo, tak vlevo. Vzhledem k děsnému stavu cest se jezdí kudy to jde, čili vpravo, vlevo nebo prostě kolem polem. Cesty jsou bezpečné, ale raději se vyhněte cestování v noci.
Asi jediná rovná asfaltová silnice vede z Phnom Penhu do Sihanoukville. Ze Sihanoukville do Koh Kongu je postavená nová cesta, ale nemá asfaltový povrch (což znamená plno červeného prachu). Nejsou tady také mosty, takže několikrát se jede přívozem – tato cesta je ale rozhodně zajímavější než obdoba lodí.
Co týče ostatních cest např. Poipet – Siem Reap – Phnom Penh, velká část úseků je v opravdu velmi špatném stavu. Třeba zvláště v úseku Sisophon – Siem Reap jízda připomíná spíš účast na rodeu. Řidiči často jezdí mimo cestu paralelně rýžovými poli. Některé zdroje popisují tuto cestu ještě hrůzostrašněji, než jsme ji zažili my, ale v roce 2002 proběhla snad nějaká rekonstrukce, takže došlo určitému k zlepšení a hlavně zrychlení, nicméně stále je to i na asijské poměry pořád dost síla. Na těchto cestách jsou stanoviště vypadající jako vojenské hlídky, ale jde o výběr mýtného (platí ho řidič, cestující neplatí nic).
Pick-up a hromadné taxi
Nejčastější forma meziměstské dopravy jsou hromadná taxi. Většinou jezdí pick-up nebo pohodlnější Toyota Camry (ceny jsou vyšší než u pick-upu cca až o 50%). Pro cestování pick-upy zdá se neplatí zákon o zachování hmoty – na korbu se vleze nelimitovaný počet lidí a nákladu. Vyjíždí se až po naplnění, ale většinou to netrvá zas moc dlouho. Raději však k udávaným časům připočtěte alespoň hodinu, můžete se zdržet před odjezdem, během cesty, postupnými vykládkami, nakládkami apod. Stanoviště v každém městě najdete snadno. Vyberte si nejvíc plné auto, ať dlouho nečekáte. Na stanovišti je plno dohazovačů, sdělená cena je vždy dost předražená, je nutno s nimi smlouvat. Plaťte vždy až dojedete na místo, nikdy předem. viz Praktické informace – Jednání s dohazovači.
Je lepší koupit si místa uvnitř v kabině, na korbě se cestuje hůř. Cesta na korbě v podstatě znamená několik hodin v „rodeo drive“ jen tak na volno na korbě pick-upu, kde není nač pořádně sednout a čeho se chytit, to vše navíc v tunách prachu valícího se kolem. V kabině je to lepší, ale není marné koupit si 2 místa na 1 osobu. To není vtip, může to být dokonce holá nutnost, „větším“ cizincům jedno místo dokonce ani nebudou chtít prodat (protože se tam pak vedle něj už tři další lidi prostě nevlezou). V podstatě dvě místa je vlastně jedno sedadlo. Jezdí se takto: dvě místa vedle řidiče a čtyři místa vzadu (holt „vazounů“ Evropanů se do auta nikdy nevleze tolik jako Asiatů). Navíc je dobré vzít dovnitř tj. koupit místo i pro batoh, pokud ho tedy nechcete nechat na pospas osudu na korbě.
Pokud s sebou na cestách vláčíte své milované fotografické vybavení, tak pro něj tedy cestování na korbě Kambodžou nedoporučujeme. Zdálo se nám to pro naše objektivy dost riskantní a raději jsme pro sebe i batohy koupili místa uvnitř. Posléze, když jsme viděli kdo všechno a co všechno by se na našich batozích vezlo, byli jsme rádi, že jsme je vzali dovnitř (Poipet – Siem Reap s přestupem v Sisophonu: koupili jsme celou zadní čtverku uvnitř pick-upu a vecpali jsme se i s batohy, cena po smlouvání 200B+400B, Toyotu Camry se nám sehnat nezadařilo).
Příklady cen: Poipet – Siem Reap: 160km, 4.5h, pick-up 2 místa uvnitř 400B (40.000R/10$), Toyota Camry celé auto 900B-1200B.
Poipet – Battambang: 120km, 2.5h, pick-up 2 místa uvnitř 200B (20.000R), místo na korbě 50B (3000R).
Autobus
Autobusové spojení většinou zajišťují agentury, pravidelný autobus jezdí v podstatě pouze na trase Phnom Penh – Sihanoukville, jinak se jezdí hromadnými taxi.
Příklady cen:
Phnom Penh – Sihanoukville: 12.000R (4h)
Vlak
Vlakové spojení v Kambodži je, ale nemá příliš dobrou pověst. Vlaky jsou velmi pomalé, levné, přeplněné a spojů je málo. Existují pouze dvě trasy: z Phnom Penhu vede jedna severozápadně do Battambangu a Sisophonu, druhá jižně do Kampotu. Na druhou stranu jízda kambodžským vlakem bude asi jistě zajímavý zážitek (ovšem neměli jsme příležitost vyzkoušet). www.seat61.com/Cambodia.htm
Příklady cen:
Phnom Penh – Battambang: 12.400R (15h)
Phnom Penh – Kampot: 7500R
Loď
Lodní spojení je častá forma dopravy. Po Tonlé Sap a Mekongu jezdí rychlé „express boat“ a pomalé „slow boat“. Doprava to není zas tak příliš bezpečná, zvláště rychlé lodě se často přeplňují a sem tam se nějaká potopí. Na druhou stranu už dlouho se ale nikdo neutopil, v nejhorším se snad „jen“ vymácháte i se všemi věcmi. Výjimkou je možná jen spojení Sihanoukville – Koh Kong.
Příklady cen:
Phnom Penh – Siem Reap: 25$ (express, 4-8h)
Siem Reap – Battambang: 13$-15$ (express, 3-4h)
Letadlo
V Kambodži na vnitrostátních linkách operují kromě národního dopravce Royal Air Cambodge, ještě další tři společnosti: President Airlines, Roayal Phnom Penh Airlines a Siem Reap Airways (dceřinná společnost Bangkok Airways). Vnitrostátní letecké spojení je mezi Phnom Penhem a důležitými městy. Nejčastější je spojení s Phnom Penhu do Siem Reapu 6-7x denně.
Odletová taxa pro vnitrostátní lety: Phnom Penh 10$, ostatní města 4$.
Příklady cen:
Phnom Penh – Siem Reap 55$/105$-110$ (jednosm./zpáteční), Battambang 45$/85$, Koh Kong 45$/85$, Stung Treng 45$/85$, Rattanakiri 55$/105$, Mondulkiri 55$/105$, Sihanoukville 40$/70$.
Městská doprava
Tuk-tuk – typický asijský dopravní prostředek, zvaný také samlor, je motorizovaná otevřená tříkolka pro max. 3 lidi – takové malé taxi, cena dle řidiče, nutno smlouvat. Je to v podstatě jediná možnost dopravy po městech a po okolí. Měřená taxi v Kambodži nejsou. Starší a levnější formou tuk-tuku je nemotorizovaná úprava z bicyklu.
Moto-taxi – taxi na motorce, v podstatě obdoba tuk-tuku, pro jednoho vyjde levněji než tuk-tuk. Oficiálně si samostatně nelze pronajmout motorku, musíte si ji pronajmout i s řidičem.
Autobus – městská autobusová síť je pouze v Phnom Penhu.
Irena Hrušková | 18.3.2007
Aktuální počasí v destinaci
|
29,6°C
|
Předpověď počasí |