Laos - Ubytování a doprava

Tuktuky (Laos)
Tuktuky (Laos)

Ubytování i doprava jsou v Laosu velmi levné a většinou dobře dostupné. Dopravní infrastruktura, zejména na severu země je poměrně špatná. .

NOCLEH

Ceny ubytování v levnějších guest-housech se pohybují od 20.000K-40.000K podle města a vybavení. Ceny ve Vientiane jsou vyšší než jinde v zemi (min. 6$-8$). Náš průměr za ubytování bylo 3.9$ na den. I když byla největší sezóna – prosinec, nebylo to s hledáním volného pokoje nijak hrozné, déle to trvalo jen v Luang Prabangu. Jinak jako všude jinde, lepší šance jsou dopoledne. Ve většině hotelů si lze nechat vyprat (cena většinou podle váhy).

V hotelích s vámi často budou na pokoji pobývat malí gekoni. Tyto malé zelené ještěrky (4-10cm) šplhají po zdech a loví hmyz, hlavně komáry, díky čemuž jsou vítaným návštěvníkem. Není třeba se jich vůbec obávat. Většinou se drží na stropě nebo vysoko na zdech, odkud na zem takřka nesestupují. Je to sice trochu nezvyk mít nad hlavou ještěrku, ale nemusíte se bát, že na vás snad spadne, chodí po stropě stejně dobře jako my po zemi.

Příklady cen:
Huay Xai: Sabaydee – 50.000K nebo 200B (double, větrák, koupelna), velmi pěkný – prostorný, nově opraveno, výhled na Mekong
Luang Nam Tha: Manychan GH – 20.000K (double, větrák, bez koupelny), nic moc
Muang Sing: Adima GH – 5$ (double, větrák, moskytiéra, koupelna společná pro 2 pokoje), velmi pěkný – pokoje ve srubech v zahradě na samotě cca 8km od města – doprava 2000K/osobu , je tady vcelku slušná restaurace
Udom Xai: Seannalat GH – 30.000K (double, větrák, koupelna), vcelku slušný
Luang Prabang: Phoun Sab GH – 43.000K (double, větrák, bez koupelny) – vcelku slušný, dobré umístění v centru hned vedle Královského paláce
Vang Vieng: Pani GH – 48.000K (triple – cena za 3 lidi, koupelna) – velmi pěkný
Phonsavan: Ving Thong – 30.000K (double, koupelna) – šlo to
Vientiane: čínský hotel – 300B (double, bez koupelny, zvláštní čínská klimatizace, televize) – nic moc

Ulice (Laos)

DOPRAVA V ZEMI

V Laosu se na rozdíl od Thajska jezdí vpravo. Železnice v Laosu není. Silnice většinou nejsou nic moc, zvláště v odlehlejších oblastech. Cesty jsou bezpečné, ale situace se mění, v některých částech země se doporučuje vyhnout se cestování v noci. V minulosti na problematických úsecích jezdila v autobuse ozbrojená hlídka (viz Praktické informace – Bezpečnost). Dosud jsou na některých silnicích kontrolní stanoviště, kde se řidič povinně hlásí a někdy vojáci kontrolují náklad nebo cestující (pouze místní).

V posledních letech došlo k výraznému zlepšení infrastruktury, bylo postaveno několik nových silnic. Patří k nim úplně nová silnice do Phonsavanu (v roce 2002 chybělo už jen posledních pár kilometrů). Na severu značně investuje do zlepšení cest Čína. Mnoho lokálních cest však dosud není potaženo asfaltem a v období dešťů nebývají sjízdné a některá místa tak nejsou dostupná. Vzhledem k hornatému a členitému terénu nemají na severu silnice moc rovných úseků, výhled je zato nádherný. Mnoho přesunů zabere celý dena je lepší se vyhnout cestování noci nejen kvůli bezpečnosti ale i pohodlí. Tyto dlouhé přesuny jsou značně nepohodlné, přejezdu autobusem mezi Pakse a Vientiane (nebo naopak) se říká jízda smrti a je to prý fakt noční můra.

Autobus

Nejčastější formou dopravy jsou autobusy. Většina autobusů je státních, na turistických trasách jezdí také agenturní spoje, nejčastěji na trase Vientiane – Luang Prabang a Vientiane – Savannakhet. Agenturní spoje (většinou označované jako VIP) jsou pohodlnější, rychlejší, vyjíždí většinou včas, nejsou naloženy rýží či jiným nákladem a jezdí v nich převážně cizinci.

Státní autobusy většinou odjíždějí ráno mezi 6:00 – 08:00. Časy odjezdů jsou sice dané a vyvěšené na zastávce, ale často se odjíždí až přijde dostatek lidí. Spoje většinou odjíždějí ráno, zvláště na delší trasy. Systém jakým se to řídí nemusí být cizinci zřejmý a tak prostě nezbývá nic jiného než čekat. Tak jako tak je dobré přijít co nejdřív, abyste si zajistili dobré místo. Zejména do menších autobusů poslední cestující sedí na přidaných malých stoličkách nebo pytlích s rýží. Každý autobus veze spoustu nákladu, jak uvnitř mezi sedadly, tak na střeše. Místo mezi sedadly je pro nás Evropana dost těsné. Ceny jízdného jsou dané a smlouvat se nemusí. Doprava je tady levná a podle našich zkušenosti jsme platili stejné ceny jako místní.

S autobusem jezdí průvodčí. Lístky se většinou kupují předem, někdy je můžete koupit u průvodčího. Nevýhodou cestování v laoském autobusu je fakt, že místním bývá často špatně. Příjezd do většího města je často dost zdlouhavý, místní vystupují na periferii co čtvrt hodiny, chce to obrnit se trpělivostí a počítat se zpožděním.

Příklady cen:
Huay Xai – Luang Nam Tha: 9h, 60.000K (pick-up).
Luang Nam Tha – Muang Sing: 2h, 10.000K (náklaďák), jede jich několik denně.
Luang Nam Tha – Oudom Xai: 4h, 18.000K (minibus).
Oudom Xai – Luang Prabang: 20.000K (autobus).
Luang Prabang – Vang Vieng: 230km, cca 7h, 50.000K (VIP autobus).
Vang Vieng – Phonsavan: cca 9h, 55.000K (autobus).
Phonsavan – Vientiane: cca 11h, 60.000K (autobus).

Pick-up a náklaďák

Na mnoho míst zajišťují dopravu pick-upy nebo náklaďáky, jezdí v podstatě v úplně stejném režimu jako autobusy, jen dopravní prostředek je jiný. Jde zejména o dopravu horším terénem např. na severu. Pick-upy mají vzadu na korbě lavičky a přivařené držáky. Batohy se dávají na střechu pod plachtu proti dešti. U náklaďáků je to stejné, jen uprostřed je víc místa pro cestující na přídavných mini-stoličkách (tomu se snažte vyhnout nebo vám „ubrní“ nohy).

Loď

Lodní spojení je častá forma dopravy. Po Mekongu i ostatních řekách jezdí rychlé „speed boat“ a pomalé „slow boat„. Rychlé lodě nemají střechu, pomalé lodě jakousi mají, ale proti silnému dešti moc nepomáhá. Takže mějte s sebou něco v pohotovosti pro případ deště. Pomalé lodě, zvláště proti proudu jsou tak 2x -3x pomalejší než rychlé. Na druhou stranu jízda s nimi je asi zajímavějším zážitkem. Protože není možné plout v noci, musí se cestou přenocovat – buď na palubě, nebo se zastaví v nějaké vesnici.

Doprava formou “speed boat“ není příliš bezpečná a mnohdy je doporučováno se jí vyhnout. Jsou to poměrně malé loďky a dělají příšerný kravál. Dostanete záchrannou vestu a helmu. Řidiči těchto lodí jsou něco jako „adrenalinový jezdci“, zřejmě se prý také něčím dopují. Klasická cesta lodí spojuje Huay Xai a Luang Prabang, nebo zajímavěji přes Pakbeng.

Příklady cen:
Luang Prabang – Huay Xai: speed boat 180.000K, 7h. Slow boat 90.000K, cca 2 dny.
Luang Prabang – Pakbeng: speed boat 120.000K, 4h. Slow boat 48.000K, 1 den.
Vientiane – Luang Prabang: nákladní slow boat (10$-12$), 1-2 denně ráno, cesta trvá 4 dny až týden. Speed boat 11h za 20$ na osobu, nutno ale min. 6 pasažérů.

Letadlo

Na vnitrostátních linkách operuje pouze národní dopravce Laos Airlines (dříve Lao Aviation), který zvětší části vlastní China Yunnam Airlines. Letecký park tvoří pouze starší čínské a ruské stroje. Lao Aviation nemělo nikdy příliš dobrou pověst. Letenky jsou oproti jiným formám dopravy poměrně drahé, nicméně pro cizince stále vcelku přijatelné. Ceny pro cizince jsou vyšší než pro místní a musí se platit v hotově dolarech. Odletová taxa pro vnitrostátní lety bývala 300K, ale v současnosti to již bude víc.

Nicméně vzhledem k nepříliš dobré pozemní infrastruktuře, je vnitrostátní letecké spojení do mnoha měst. Kromě Vientiane, Luang Prabangu a Pakse, se létá se do měst Luan Nam Tha, Huay Xai, Udomxai (Muang Xai), Phonsavan (Xien Khuang), Savannakhet, Phongsali, Sam Neua, Salavan.

Příklady cen:
Vientiane – Luang Prabang 55$/105$ (jednosm./zpáteční, 2-4x denně), Pakse 85$-95$/162$ (denně), Savannakhet 55$-61$/105$(2x denně), Udomxai 64$/122$, Phonsavan 44$/84$ (denně), Huay Xai 79$-88$/150$ (4x týdně), Luang Namtha 72$-80$/137$ (2x týdně), Udomxai 71$ (3x týdně)
Luang Prabang – Luang Namtha 37$/70$, Huay Xai 46$/88$, Phonsavan 35$/67$
Luang Namtha – Huay Xai 41$/78$

Městská doprava

Tuk-tuk – typický asijský dopravní prostředek, zvaný také samlor, je motorizovaná otevřená tříkolka pro max. 3 lidi – takové malé taxi, cena dle řidiče, nutno smlouvat. Je to v podstatě jediná možnost dopravy po městech a po okolí. Měřená taxi v Laosu nejsou.
Moto-taxi – taxi na motorce, v podstatě obdoba tuk-tuku, pro jednoho to vyjde levněji než tuk-tuk.
Pronájem kola – běžně k pronájmu např. v GH, cena od 4000K/den.
Pronájem motorky – běžně k pronájmu např. v GH, cena cca 8$/den.

Komentáře
Booking.com
Aktuální počasí v destinaci
Mapa oblasti
Sponzoři článku

Chcete mít na tomto místě svůj inzerát? Staňte se sponzorem našeho článku! U tohoto článku si můžete na 1 rok zakoupit umístění vašeho vlastního odkazu. Vložit inzerát.

Nejnovější článek
Kam dále?
Reklama