Baťův kanál nabízí netradiční možnost, jak poznat kraj východní Moravy
Pobyt na vodě má své nezaměnitelné kouzlo. Pokud chcete strávit nějaký čas na lodi, nemusíte vyrážet na říční plavbu do zahraničí, příležitost k tomu je i u nás – na moravském plavebním a zálohovém kanálu Otrokovice–Rohatec, který je známý jako Baťův kanál.
Vznik a historie
Po rozvoji obuvnického průmyslu ve dvacátých letech minulého století se Tomáš Baťa potýkal s nákladnou dopravou výrobků do světové obchodní sítě. Nejlevnější byla lodní doprava, proto se stal jejím propagátorem. V roce 1934 zahájil stavbu kanálu pro nákladní dopravu a pro účely závlah. Pluly po něm ale i výletní lodě.
Během války byl kanál poškozen, po třicet let zůstal ponechán svému osudu a chátral. Přístav a loděnice v Otrokovicích zcela zanikly.
V devadesátých letech byl kanál obnoven, a to pro turistické účely jako unikátní přírodní a technická památka. První loď na něj vyplula až v roce 1995.
Dnešní podoba
V současné době je ve své původní délce, kterou měl ve 30. letech. Má 53 kilometrů a vede přes 13 plavebních komor z Otrokovic až do Sudoměřic, respektive do slovenské Skalice.
Umělá část začíná odbočkou z koryta Moravy ve Spytihněvi. Trasa je vedena do Starého města, kde se vrací zpět na řeku Moravu a po ní až do Veselí nad Moravou, kde odbočuje znovu do kanálu. Končí v přístavu Skalica.
Plavební komory
Výškový rozdíl úrovně hladiny vody počátku a konce plavební cesty je 18, 2 metru. K překonání rozdílu hladin slouží plavební komory (zdymadla). Voda v komoře se napustí na úroveň horní vody, horní vrata se otevřou a plavidlo vpluje dovnitř. Pak se horní vrata uzavřou a plavební komora se pomalu vypustí. Po vyrovnání hladiny v komoře a dolní hladiny kanálu se otevřou dolní vrata a loď zdymadlo opustí. Komora je tak připravena na proplutí plavidla v opačném směru. Plavební komory mají svůj řád a fungují jen po omezenou dobu.
Výletní plavby a další možnosti, jak si toto místo vychutnat
Plavbu romantickou lužní krajinou si můžete vychutnat například na výletní lodi Morava, která je vybavena vyhlídkovou i krytou palubou, barem a toaletou. Pravidelné linky jezdí po více kratších trasách, celá délka kanálu se totiž splavit nedá. Ne kvůli vzdálenosti, ale kvůli tomu, že lodě plují nejvyšší povolenou rychlostí maximálně 5 kilometrů za hodinu. Lístky na pravidelnou plavbu je potřeba si předem po telefonu zarezervovat. V provozu je také cykloloď.
Je možné si zapůjčit hausbót. K vedení plavidla není potřeba žádné oprávnění. Personál půjčovny vás zaškolí v ovládání a seznámí se základními plavebními předpisy.
Pro cyklisty a in-line bruslaře byla podél vodního díla vystavěna více než 80 kilometrů dlouhá stezka položená zcela mimo motorovou dopravu. Křížení silnic a železničních tratí je vyřešeno mimoúrovňově, což zajišťuje maximální bezpečnost.
V okolí můžete navštívit spoustu turistických zajímavostí, například město Uherské Hradiště, nýtovaný most v Kostelanech nad Moravou, skanzen ve Strážnici nebo areál vinných sklepů v Petrově z 15. století.
Vladimíra Dobešová | 9.9.2020
Aktuální počasí v destinaci
|
3,2°C
|
Předpověď počasí |