Doprava po světě

Ve většině zemí funguje místní meziměstská doprava tak jak ji známe – autobusy, vlaky, někde mají ještě přepravu vodní a leteckou. Dále narazíte na místní specifické alternativy hromadných taxi, pick-upů, rikší apod.Co se týče úrovně – někdy vás asi i překvapí. Mnohdy můžete narazit na mnohem luxusnější dopravu, než o jaké se nám kdy snilo u nás. Tak třeba nejluxusnější autobus, jakým jsme prozatím kdy v životě jeli, byl spoj z Thajska do Kuala Lumpur. V Thajsku i Malajsii je úroveň dopravy vůbec na velmi vysoké úrovni, stejně jako třeba v Mexiku nebo Turecku. Podobné to může být s vlaky – nejhorší vlak jaký jsme měli na cestě až z Marrakéše byl spoj Břeclav – Přerov. V chudších zemích je to samozřejmě s úrovní dopravy a infrastruktury trochu horší, ale není to mnohdy nic hrůzostrašného. Ovšem jsou země, kde je úroveň jak cest, tak dopravních prostředků, velmi špatná. Nejhorší zážitky v tomto ohledu máme prozatím asi z Kambodže, ale přestát se to každopádně dá.Co se týče jízdních řádů – většinou je orientace poměrně snadná. V porovnání se všemi zeměmi, které jsme projeli, máme jednoznačně nejsložitější jízdní řády u nás. Což znamená, že pro průměrného Čecha by mělo být cestování kdekoliv jinde jednoduché. Všelijaké vychytávky jako třeba "jede v den pracovního klidu před pracovním dnem" – ty skoro nikde nepotkáte (mimochodem z tohohle musí být cizinci při cestování u nás vážně odvázaní). Doprava na místě samém tedy většinou příliš složitá nebývá (více se dočtete v článcích u jednotlivých zemí), teď je otázkou jak se nejlépe dostat „tam“.

Letecká doprava

Asi nejnákladnější položkou rozpočtu bývá letenka. Vyplatí se věnovat určité úsilí sehnání té nejlepší možné letenky. Dá se využít různých slev, nejlepší to mají studenti a mládež do 26 let. Letecké společnosti často vyhlašují slevy pro určitá období (např. již tradiční "valentýnské" lety, které je ale obtížné sehnat, pro mimopražské snad i nemožné). Nejčastěji výhodné lety mívají např. Alitalia a Iberia, ale i další. K uváděným cenám letenek se ještě připočítávají letištní poplatky, které nejsou zahrnuty v ceně letenky. V některých zemích se při odletu platí tzv. odletová taxa, která v letence zahrnuta není. Někde se tento poplatek platí i při pozemním odjezdu ze země. NOVÉ 2006 – na letištní poplatky se vždy informujte při porovnávání cen letenek. Na rozdíl od let minulých to teď jsou už fakt pořádné pálky, na daleké mezikontinentální lety to většinou už je děsných 5.000 – 6.000 Kč. Nižší poplatky ještě mají společnosti jako ruský Aeroflot nebo ukrajinský Aerosvit. Nejvíc informací o výhodných nabídkách letenek bývá např. na www.condor.cz či www.studentagency.cz. Toto jsou celkem spolehlivé zdroje, inzerované lety bývá možné získat. Jinak mám ale zkušenost, že velmi často různě inzerované výhodné letenky ve skutečnosti nejsou schopni v agentuře rezervovat. Přestože to inzerují, tak když zavoláte, tak za tyhle ceny už letenky nejsou. Do sehnání dobré letenky je většinou nutné investovat poměrně hodně času nebo telefonátů. Vždy zkuste více agentur, co nenajdou jedni může najít ti druzí. Je to způsobené nejspíš různými rezervačními systémy a především schopnostmi a nápaditostí operátora. Je totiž vcelku hodně možností, jak let zkombinovat. V případě obsazenosti letů můžete zkusit odlet z jiného města, někdy to může být i cestovatelsky výhodnější. Pro Mexiko je např. možný přílet do Mexico City a odlet z Cancunu. V poslední době bývá problém sehnat v sezónu dobrou letenku do Bangkoku – můžete využít Kuala Lumpur nebo Singapur. U těch vytížených destinací je sehnání dobré letenky někdy oříšek. Nejvíc různých výhodných nabídek se objeví v období před termínem odletu. Nejlepší strategií je rezervovat si něco předem, třeba i víc možností. Rezervace nic nestojí a můžete ji bez problémů před vystavením letenky zrušit. Letenku je nutno vystavit většinou cca 2 – 3 týdny před odletem. Právě tehdy se však množství rezervací zruší, takže si každopádně prověřte, jestli se neuvolnilo něco lepšího nebo levnějšího. Velmi dlouho dopředu zas letenky rezervovat za nízkou cenu možné nebývá, záleží jak kde, většinou se totiž střídá "letní" a "zimní" letový řád a výhodné lety bývají nabízeny tak maximálně na 2 až 3 příští měsíce. Pro ty, kteří to mají blíž do Vídně než do Prahy, může být výhodnější letět z Vídně. Zejména pokud se tak vyhnete přestupu, tak i při stejné ceně letenky ušetříte na letištních poplatcích. Neplatí to ale vždy. Pro cestování letadlem jen doplním, že nemůžete s sebou vzít plynovou bombu k vařiči (mimochodem slovo "bomba" na letišti radši vůbec nevyslovujte). Na palubu nesmí nůž, manikurové nůžky apod. Na palubu si ovšem vemte s sebou to nejcennější a nejdůležitější. Stává se, že letecká společnost vám pošle zavazadla někam jinam (pověstné jsou tím např. British Airways při letech do Jižní Ameriky). Nezapomeňte si zjistit jaký je váhový limit pro zavazadla (většinou 20-30 kg), na palubu bývá 5kg (ale tam to nikdy neváží).

Doprava po zemi

Pozemní přesun je o mnoho levnější než letadlo, ovšem samozřejmě daleko časově náročnější. V podstatě po zemi dojedete tak daleko, dokud vás nezastaví oceán. Do Afriky to pak není daleko trajektem. Do Maroka můžete ze španělského Algecirasu, do Tuniska je víc možností, nejblíže je to ze Sicílie nebo odjinud z Itálie. Nejsnazší a také nejčastější je pozemní cesta do Asie. Do Turecka se po zemi dostanete snadno a odtud se dá pokračovat různými směry.

Autobusová doprava

Přímé mezinárodní autobusové linky jsou jen po Evropě. Přímo lze dojet do Istanbulu, ale situace se stále mění, naposledy byl nutný přestup v Sofii. Kombinací různých spojů nebo druhů dopravy lze také dojet poměrně daleko.

Železniční doprava

Hodně se toho dá procestovat vlakem – tak lze také dojet poměrně daleko. Směrem do Asie až do Turecka, dál už je situace s vlaky proměnlivá, většinou je ale pak už stejně výhodnější použít autobus. Do Afriky dojedete vlakem až do marockého Marrakéše. Existuje celá řada možností různých slev (hlavně pro mladé do 26 let). Nejznámější jsou Inter Rail a Euro Domino. Dále jsou slevy pro skupiny a slevy z mnohostranných dohod. Vhodným využitím slev nebo jejich kombinace lze výrazně ušetřit. Více na www.cd.cz.

Inter Rail

Průkaz Inter Rail opravňuje k libovolnému počtu jízd ve 2. třídě po tratích železnic zvolené zóny nebo zón s výjimkou vnitrostátních tratí země trvalého bydliště cestujícího. Železnice jsou seskupené do 8 geografických zón. Zvolené zóny mohou, ale nemusejí spolu sousedit. Dále dostanete 50% slevy na jízdenku tam nebo tam a zpět do pohraničního bodu zakoupené zóny. Jsou 3 druhy průkazu podle věku: 4-12 let, 12-26 let a nad 26 let.

Zóna
Země
A
Irsko (CIE), Severní Irsko (NIR), Velká Británie (ATOC)
B
Finsko (VR), Norsko (NSB), Švédsko (SJ)
C
Dánsko (DSB), Německo (DB), Rakousko (ÖBB), Švýcarsko (SBB/CFF/FFS a soukromé společnosti BLS, BN, BT, FART, MOB, MThB, RhB, SEZ, SOB a SSIF)
D
Česká republika (ČD), Chorvatsko (HŽ), Maďarsko (MÁV, GySEV), Polsko (PKP), Slovensko (ZSSK), Bosna a Hercegovina (ZHB/ZRS)
E
Belgie (SNCB), Francie (SNCF), Lucembursko (CFL), Nizozemsko (NS)
F
Maroko (ONCFM), Portugalsko (CP), Španělsko (RENFE)
G
Itálie (FS), Řecko (OSE/CH), Slovinsko (SŽ), Turecko (TCDD), lodní linky Attica/HML Itálie - Řecko
H
Bulharsko (BDŽ), Makedonie (CFARYM), Jugoslávie (JŽ), Rumunsko (CFR)
Global
celá síť zúčastněných společností

 

Orientační ceny
Inter Rail do 26 let
Inter Rail nad 26 let
Inter Rail do 12 let
1 zóna platnost 16 dnů
156 €
228.8 €
114.4 €
2 zóny platnost 22 dnů
220 €
316.8 €
158.4 €
Global platnost 1 měsíc
308 €
436.8 €
218.4 €
Zóna D platnost 16 dnů
132.6 €
194.5 €
97.3 €

Pozn.: Zóna D se prodává pouze samostatně.

Euro Domino

Euro Domino (ED) je společná nabídka většiny evropských železnic, Maroka a námořních společností Attica/HML, která umožní po zakoupení síťové jízdenky ED pro některou zúčastněnou zemi nebo několik zemí libovolně cestovat během 3 až 8 volně vybraných dní v průběhu jednoho měsíce na síti každé zvolené železnice. Dále dostanete 50% slevy na jízdenku tam nebo tam a zpět do pohraničního bodu země pro kterou máte zakoupenou jízdenku ED. Jsou 3 druhy slev podle věku: 4-12 let, 12-26 let a nad 26 let. Platnost jízdenky ED je 1 měsíc a zlevněné mezinárodní jízdenky 2 měsíce. Jízdenka ED umožňuje používat téměř všechny druhy vlaků bez placení dalších příplatků (vlaky IC, EC, TGV, Talgo, ...) s několika výjimkami.

Scanrail Pass

Je určen pro všechny věkové kategorie cestujících a umožňuje neomezeně cestovat na dánských, norských, švédských a finských železnicích. Dále získá možnost bezplatně nebo se slevou cestovat na tratích některých dopravních podniků těchto zemí a možnost ubytování ve vybraných hotelech za zvýhodněné ceny.

Wasteels 26/BIJ

Jedinou podmínkou pro použití slevy Wastels 26 / BIJ je věk. V době nástupu jízdy cestující musí být mladší 26 let. Nerozhoduje tedy věk v den nákupu jízdenky, ale v den nastoupení jízdy.

City Star

Cenově výhodné pro cestu tam a zpět je sleva City Star. Platí na Slovensko, do Rakouska, Německa, Dánska, Nizozemska, Švýcarska, Maďarska, Rumunska, Slovinska, Makedonie, Jugoslávie, Bulharska, Řecka. Platí 1 měsíc a vyplatí se pro menší skupiny. Druhý až pátý cestující má až 50% slevu z ceny jízdenky. Podmínkou je koupě 3 dny před odjezdem a pobyt min noc se soboty na neděli v cílové destinaci.

Doprava autem

Pár cest po Evropě jsme absolvovali také autem. Ve většinou to v pro nás dražší Evropě má tu výhodu, že můžete s sebou vzít zásoby jídla a zvláště pokud jste čtyři, tak to vychází levněji než místní doprava. S autem jste více pohyblivější, ale nevýhodou je, že se většinou hůř hledá místo k nějakému "nenápadnému" přenocování. Při cestách autem je nutné nezapomenout: techničák, zelenou kartu. V případě, že nejedete svým autem, notářsky ověřený souhlas majitele v angličtině. Dobré je mít i mezinárodní řidičský průkaz (IDP – International driving permit). Dále zkontrolujte před cestou svou výbavu: lékárničku, hasicí přístroj, výstražný trojúhelník (v některých státech jsou povinné dva). Dobré je také mít tažné lano. V létě oceníte velké stínítko přes přední sklo.

Booking.com