Thajsko – Ubytování a doprava

Tuk tuk (Thajsko)
Tuk tuk (Thajsko)

Ubytování a doprava jsou v Thajsku na velmi dobré úrovni, snadno dostupné a naše poměry levné.

UBYTOVÁNÍ V THAJSKU

Ceny ubytování v levnějších guest-housech se pohybují od 100B-250B podle města a vybavení. V „plážových“ destinacích jsou nejlevnější ceny od 200B-400B. Náš průměr za ubytování bylo 5.5$ na den. I když byla největší sezóna – prosinec, nebylo to s hledáním volného pokoje nijak hrozné. Lepší šance jsou však vždy dopoledne, kdy je většinou mezi 11-12:00 check-out. Ve většině národních parků lze tábořit za poplatek cca 10B-50B.
V Bangkoku najdete kvanta guest-housů, i když v sezóně to budete možná muset chvíli zkoušet, ale celkem brzy něco najdete. Trochu déle nám trvalo hledání v Chiang Mai (pozdě večer), všude jinde bez potíží. Dokonce i na Ko Changu, den před Silvestrem, jsme našli pokoj celkem rychle (dopoledne). Ovšem hodně cestovatelů, které jsme potkali na lodi, nám tvrdilo, že je to bez šance a že mají rezervaci předem – takže je to asi otázka náhody, ale v sezónu raději na Ko Chang přijeďte ráno. Dražší pokoj jsme byli nuceni vzít v Sukhothai, kam jsme kvůli zpoždění dorazili až něco po druhé hodině v noci – to moc nedoporučuju, hodně recepčních se v noci zavře a spí – vzali jsme první otevřených hotel a druhý den jsme se přestěhovali. Lepší je platit vždy až ráno při odjezdu, může se stát že po vás ráno budou chtít zaplatit znovu – pokud platíte předem, nechte si dát doklad nebo sledujte zda recepční do knihy platbu zapíše.

Ve většině hotelů si lze nechat vyprat (cena většinou podle váhy, platili jsme 45B za docela velký balík).

V hotelích s vámi často budou na pokoji pobývat malí gekoni. Tyto malé zelené ještěrky (4-10cm) šplhají po zdech a loví hmyz, hlavně komáry, díky čemuž jsou vítaným návštěvníkem. Není třeba se jich vůbec obávat. Většinou se drží na stropě nebo vysoko na zdech, odkud na zem takřka nesestupují. Je to sice trochu nezvyk mít nad hlavou ještěrku, ale nemusíte se bát, že na vás snad spadne, chodí po stropě stejně dobře jako my po zemi.

Příklady cen za ubytování v Thajsku:

Bangkok: Lek GH – 230B (double, větrák, bez koupelny), vcelku slušný, hluk z ulice
Bangkok: Nat GH – 180B (double, větrák, bez koupelny), slušný (hluku o něco míň)
Ayuthaya: Nop GH – 150B (double, bez koupelny), hodně špatný
Sukhothai: Sawaddipong Hotel – 350B (double, klimatizace, koupelna, televize), velmi slušný
Sukhothai: Chinawat – 150B (twin, větrák, koupelna), relativně dobrý
Chiang Mai: DN House – 200B (double, větrák, koupelna), slušný
Ko Chang: Arunee GH – 300B chatka (double – dvě matrace na zemi, větrák, koupelna, moskytiéra), relativně dobrý
Trat: guest-house – 100B (twin, větrák, bez koupelny, moskytiéra), dobrý

DOPRAVA V THAJSKU

Vcelku důležitou informací je, že v Thajsku se jezdí vlevo. Silnice jsou většinou kvalitní a dobře udržované.

Autobusová doprava v Thajsku

Autobusy jsou na dobré úrovni, spoje jezdí často a vcelku rychle. Cenový rozsah je od nejlevnějších neklimatizovaných, klimatizovanou 2.třídu, přes dražší klimatizovanou 1.třídu, až po luxusnější spoje, většinou zvané VIP (32 sedadel) a Super VIP (24 sedadel). V ceně bývá často malé občerstvení. Autobusová nádraží jsou velmi často mimo centrum, dál od města, musíte použít lokální transport. Kromě státních autobusů na trasách operuje několik soukromých přepravců a agentur. Pokud možno se ale vyhněte agenturám z Khao San.

Příklady cen za dopravu autobusem v Thajsku:

Ayuthaya – Sukhothai 169B (6 hod, 2.třída)
Sukhothai – Chiang Mai 171B (Esarn tour)
Chiang Mai – Chiang Khong 218B (1.tř.)
Bangkok – Aranya Prathet 164B (tuk-tuk na hranici 50B)
Trat – Bangkok 194B

Vlaková doprava v Thajsku

Vlaky jsou vcelku pohodlné, spojení je časté, o něco pomalejší než autobusy. Pro noční přesun je možné použít lůžkové nebo lehátkové vagóny. Vlaky se rozlišují na expres 1. a 2.třídu a nejlevnější 3.třídu. Pro vytížené trasy je doporučena rezervace předem. K cenám se platí se příplatky podle typu vlaku: rapid 40B, expres 60B, special expres 80B. Lehátkový příplatek (horní/dolní) např. 2.tř. rapid 100B-150B/150B-240B. Příplatek za klimatizaci 50B-80B.

Informace o vlakových spojích a cenách jsou na www.railway.co.th nebo www.seat61.com/Thailand.htm.

Železniční síť není příliš rozsáhlá, zemí vede několik hlavních tras:
Northern Line – Bangkok (přes letiště Don Muang) – Ayuthaya – Chiang Mai
North-eastern Line 1. – Bangkok (přes letiště Don Muang) – Ayuthaya – Ubon Ratchathani
North-eastern Line 2. – Bangkok (přes letiště Don Muang) – Ayuthaya – Khon Kaen, Ubon Thani, Nong Khai
South Line – Bangkok – Kanchanaburi – River Kwai Bridge – Nam Tok

South Bound – Bangkok – Hua Hin – Chumphon – Surat Thani – Trang – Hat Yai – Sungai Kolok – Butterworth
Norht Bound – v opačném směru jako South Bound

Příklad cen za dopravu vlakem v Thajsku

Bangkok – Ayuthaya 71km, 2h, 3.tř. 20B, spoje celý den.
Bangkok – Chiang Mai 751km, 3.tř. 121B, 2.tř. 281B, 1.tř. 593B, spoje celý den.
Bangkok – Nong Khai 624km, 3.tř. 103B, 2.tř. 238B, 1.tř. 497B.
Bangkok – Aranya Praphet 255km, 3.tř. 48B, 2.tř. 111B, 1.tř. 222B.
Bangkok – Surat Thani 651km, 3.tř. 107B, 2.tř. 248B, 1.tř. 519B.
Bangkok – Kanchanaburi 117km, 3.tř. 28B.

Železnice má speciální kombinované jízdné pro dopravu z Bangkoku na ostrovy na jihu. Ceny zahrnující vlak (podle volby lehátkový klimatizovaný), autobus a loď. Odjezdy přes Surat Thani 17:35,18:20,19:16, přes Chemphon 19:15 a 22:30.
Ko Samui 3.tř. 297B, 2.tř. 438B, 2.tř. lehátkový 538B/588B, 2.tř. lehátkový klimatizovaný 688B/758B (přes Chemphon je to dražší 31305B/1357B).
Ko Phangan 3.tř. 327B, 2.tř. 468B, 2.tř. lehátkový 568B/618B, 2.tř. lehátkový klimatizovaný 718B/788B (přes Chemphon je to dražší 1150B/1220B).
Ko Tao 2.tř. lehátkový klimatizovaný 900/970B (přes Chumphon).

Lodní doprava v Thajsku

Na ostrovy v jižním Thajsku jezdí pravidelné spojení trajekty, na méně přístupné ostrovy lze najmout loďku. Přestupním bodem pro ostrovy Ko Samui, Ko Phanghan, Ko Tao (východ) a pro Krabi, Ko Phi Phi, Phuket a Koh Lanta (západ) je město Surat Thani www.seatranferry.com. Pro Ko Chang je to Trat.

Příklad cen za dopravu lodí v Thajsku

Laem Ngop – Ko Chang 70B/120B (jednosměrná/zpáteční)
Surat Thani – Ko Samui 80B-180B (jednosměrná, ceny vč. autobusu podle místa odjezdu)
Surat Thani – Ko Phangan 200B-350B.
Ko Samui – Ko Phangan 120B-150B.
Krabi – Ko Phi Phi 200B.

Vnitrostátní letecká doprava v Thajsku

Hlavním národním dopravcem jsou Thai Airways. Dalším dopravcem jsou Bangkok Airways, které operují vnitrostátně a v sousedních zemích. Letecká doprava má k dispozici 5 mezinárodních letišť a 21 místních. Vnitrostátní odletová taxa je 50B.

Vnitrostátní lety jsou mezi více než desítkou měst, např. Chiang Mai, Phuket, Hat Yai atd. Thai Airways i Bangkok Airways nabízí letenky typu „Discover Thailand“. Např. 3 kupony na trase Bangkok – Chiang Mai – Phuket – Bangkok za 179$ (normální cena 210$) a další kupony je možné přikupovat po 59$. Tuto nabídku je možné koupit jen v zahraničí jako součást mezinárodní letenky. Bangkok Airways nabízejí kupony i včetně Kambodže (150$ za 3 kupony) a do sousedních zemí (240$ za 3 kupony).

Na turistická místa se nabízí přímo Thajsku mnoho „promotion“ cen: např. nabídka z období 10/2003-03/2004: Bangkok – Ko Samui 2000B (jednosměrná), Bangkok – Krabi – Bangkok 4350B, Krabi – Samui – Krabi 3050B.

Tuk tuk (Thajsko)

Městská doprava v Thajsku

Městské autobusy – jen ve velkých městech, velmi levné, podle trasy 3.5/7B.
Tuk-tuk – typický asijský dopravní prostředek, zvaný také samlor, je motorizovaná otevřená tříkolka pro max. 3 lidi – takové malé taxi. Cena dle řidiče, oproti jiné dopravě jsou většinou dražší. Tuk-tuky používejte přiměřeně, v Bangkoku pokud možno vůbec – tady si na tuk-tukáře dejte zvlášť pozor, raději používejte autobusy nebo říční dopravu. Dojednejte si předem kam chcete jet a cenu, příp. cenu zpáteční. Nenechte se nalákat na nějakou neurčitou projížďku, mohli by vás tahat po obchodech nebo vysadit někde v tramtárii (a pak zaplatíte mnohem víc za dopravu zpátky). Sledujte si kudy jedete v mapě.
Mimo Bangkok, v malých městech může být tuk-tuk často jediná možnost místní dopravy – tady už však není zas až takovým problémem předražování a různé finty používané hlavně v Bangkoku. Není jediný důvod platit víc než místní, vždy se dá zjistit kolik by to mělo stát a na takové ceně trvejte – smlouvání je často nutné. V některých městech v turistických informacích mají „doporučené“ ceny tuk-tuků (např. Ayuthaya). V Bangkoku ceny začínají na 30B, v jiných městech na 20B.

Taxi – v Bangkoku jezdí normální měřené taxi, vyjde levněji než turistický tuk-tuk, cena podle taxametru. Někdy např. u taxi stojících na nádraží se bude řidič snažit dohodnout pevnou (tj. vyšší) cenu – mávněte si na jiného.
Songthaew – malé sběrné pick-upy různých forem, jezdí většinou po nějaké konkrétní trase, cena bývá pevná. Platí se buď při vystoupení řidiči nebo během jízdy „průvodčímu“.
Moto-taxi – taxi na motorce, jezdci si musí obléci číslované vesty (tenhle druh dopravy jsme nezkoušeli)
Pronájem kola – běžně k pronájmu např. v GH 30B-50B/den.
Pronájem motorky – běžně k pronájmu např. v GH 150B-200B/den plus pohonné hmoty.

Booking.com